رئيس التحرير: عادل صبري 09:46 مساءً | الثلاثاء 25 سبتمبر 2018 م | 14 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

الرحالة «حجاجوفيتش» يكشف أسباب زواج المصريين من روسيات خلال المونديال

الرحالة «حجاجوفيتش» يكشف أسباب زواج المصريين من روسيات خلال المونديال

سوشيال ميديا

الجماهير المصرية في روسيا

في 5 نقاط..

الرحالة «حجاجوفيتش» يكشف أسباب زواج المصريين من روسيات خلال المونديال

محمد الوكيل 08 يوليو 2018 16:10

كشف الرحالة المصري، أحمد حجاجوفيتش، أسباب زواج المصريين من روسيات، خلال فترة تنظيم بطولة كأس العالم 2018، والمقامة حاليًا بروسيا.

 

"حجاجوفيتش"، قال في تدوينة مطولة له عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "بمناسبة إن فيه مئات المصريين اتجوزوا من روسيات لغاية دلوقتي في فترة كأس العالم، سألنا شوية شباب مصري اتجوز هناك وناوي يفضل للأبد في روسيا.. ليه قررتوا كدة وإزاي الموضوع حصل بالسرعة دي؟، وكانت الإجابات كلها تقريباً شبه بعض من أهمها:ــ".

 

1ــ الجواز في مصر بقي صعب أوي.. مع إن في روسيا من أسهل ما يمكن.

 

2ــ البنت في مصر ملهاش حرية الاختيار في الارتباط وعشان تاخدها لازم تاخد كل أهلها معاها.. في روسيا البنت بتختار اللي قلبها عاوزه وأهلها ملهمش أي قرار.

 

3ــ في مصر لازم قراية فاتحة وخطوبة وشبكة ومهر وبيت وعربية و فرح و قرايب و مقارنات بكل بنات العيلة والأصحاب والجيران، و بعد كل ده مبيعجبش.. في روسيا لو البنت حبتك حتتجوزوا وتعيشوا في بيتها اللي هو في الأغلب أوضة وصالة وحتبقى طايرة من السعادة.

 

4ــ البنت المصرية بعد الجواز تدخل تاخد دش والمكياج بتاعها يروح تطلع شبه أخوها.. الروسية تدخل تاخد دش تطلع أحلى بكتير من غير مكياج.

 

5ــ المصرية تعشق النكد والمشاكل والقمصة والعتاب الكتير.. الروسية بتعشق تكبير الدماغ والتغاضي عن الأخطاء لأنهم ماشيين بمبدأ "مفيش إنسان كامل".

 

وتابع: "وسمعنا كلام أكتر من ده بكتير بس مينفعش يتقال عشان جارح للمشاعر، ولما سألناهم ليه ميخدوش المصرية عشان تدينها وصبرها وتحملها، كان الرد "الكلام ده بطل يأكل عيش".

 

وتساءل: "يا تري مين يتفق أو يختلف مع الكلام ده؟ مع العلم إن كل النقط دي لا تمثل ولا صلة لها برأي حجاجوفيتش أو فريق العمل والبنات المصريات ليهم مننا كل الاحترام والتقدير".

يذكر أن الاتحاد الدولي لكرة القدم «فيفا» فتح تحقيقات بسبب وجود مقاعد عديدة فارغة، خلال المباراة التي جمعت منتخبي مصر وأوروجواي، في إطار منافسات الجولة الأولى من كأس العالم روسيا 2018.

 

وذكرت صحيفة جارديان البريطانية، أن الاتحاد الدولي لكرة القدم فيفا، فتح تحقيقات بسبب وجود مقاعد عديدة فارغة، خلال المباراة التي جمعت منتخبي مصر وأوروجواي.

 

وأكد الفيفا أن أغلب تذاكر المباراة بيعت، مشيرًا إلى أن الاتحاد يبحث حاليًا عن أسباب عدم حضور العديد من الجماهير للمباراة.

 

وقال متحدث الفيفا، أن سعة ملعب «إكاتيريتبيرج أرينا»، الذي استضاف مواجهة مصر وأوروجواي، هي 33.061 متفرجا، موضحًا أنه تم تخصيص 32.278 تذكرة للمباراة، إلا أن اللقاء شهد حضورًا جماهيريًا ضعيفًا للغاية.

 

وتابعت الصحيفة أن الحضور الذي شهده المباراة لا يعكس عدد التذاكر التي تم بيعها خلال الفترة الماضية، مضيفة أن عدم حضور الجماهير قد يكون نتيجة عوامل مختلفة، والتي يقوم الفيفا بالتحقيق فيها حاليًا.

كأس العالم 2018
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان