رئيس التحرير: عادل صبري 07:13 مساءً | السبت 07 ديسمبر 2019 م | 09 ربيع الثاني 1441 هـ | الـقـاهـره °

«النوة اتحسدت».. سكندريون يسخرون من الأجواء الصيفية في نوة المكنسة

«النوة اتحسدت».. سكندريون يسخرون من الأجواء الصيفية في نوة المكنسة

أخبار مصر

نوة المكنسة

«النوة اتحسدت».. سكندريون يسخرون من الأجواء الصيفية في نوة المكنسة

 حازم مصطفى 17 نوفمبر 2019 18:36

مع التحذيرات الشديدة التي أطلقتها هيئة الأرصاد الجوية، استعد الكثير من السكندرين لقدوم نوة المكنسة والتي كان من المقرر أن تبدأ أمس، السبت ولكنهم فوجئوا بجو يميل نسبيًا للحر وشمس ساطعة لتنطلق موجة من التعليقات الساخرة على مواقع التواصل الاجتماعي.

 

 وحذرت هيئة الأرصاد الجوية من ضرب نوة المكنسة سواحل الإسكندرية في 16 نوفمبر، على أن تستمر لمدة 4 أيام، ويصاحبها رياح شمالية غربية وأمطار غزيرة.

 

 وتستعرض "مصر العربية" خلال التقربر التالي بعض التعليقات الساخرة عن نوة المكنسة التي نشرها عددكبير من السكندريون على صفحاتهم على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".


وتقول نرمين سالم من الإسكندرية،:"مكنسه أيه ومساحه أيه يا عم انت ده احنا شغلنا المراوح ورجعنا الهدوم الصيفي تاني وعيالي بيفكروا يروحوا يصيفوا"، فيما قالت شيماء جمال:"بصوا خلوها مفاجأة عشان الكلام الكتيير ف الحاجات دى بيتنظر".




وكتبت بوسي محمد:"بصوا بقه ولا مكنسه ولا منفضه خالص الجو ده مش جو شتاء احنا اتحسدنا قعدوا يقول الشتاء فى اسكندريه طعم تانى لما نشفت".
 

وقالت أم مازن:"اكتم على خبر النوات دى والنبى حتى النوات بتتحسد ولا متكنش مسكوها فى كمين هى والسقعه لما يجى الشتاء باشا لازم نسجل اعترضنا على تأخيره بوظ لينا جو اسكندريه الساحر.

بينما علقت شيماء محمد:"نوة أيه بس بقالي أسبوع بجهز للشتا، ونزلت بشتوي على أساس إن النوة هتبدأ النهاردة كنت هموت من الحر،انتو بتجيبو الاخبار دي منين ؟".
 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان